Sunday, 5 August 2012

ramadhan again...

aii..all..

lama aku update blog...malas+malas+malas+malas.= malas....hihihi..ok la...aku rase pintu hati aku tok bulan puasa ni terbuka tok menulis serba sedikit kat blog aku yg da penuh sawang2..

piissttt!! nak tau satu benda tak..semlam aku wat kuih fovret ak....kalo pergi beraya mesti aku tinjau-tinjau dalam balang uma orang carik kuih tu..memang sedap dan lemak berkrim di sukai ramai ...hihihi..

mesti tertunggu2 kan kuih pe...citeke....hihi...cm de org lain lak nak jawabkan..xpe..aku jawab jela...jawapan  dia kuih popia mini la...sedap ooo....hingga menjilat lantai..ops...slh lak,,menjilat jarii...

selalu aku beli jer kuih ni...da la mahal..sebotol kecik je da berbelas-belas hinggit...aku slau membebel nape la org jual kuih ni mahal...upenyenye,..memang sah2 rumit giler...semalam aku buat sampai terlelap aku..
ok la...fine..bosan kan aku merapu jer dari tadi......aku share kan resipi  korg wat au..cube la...buke2 kan hati tok wt sendiri kuih yang sedap ni...


Dsc01287

Bahan-bahan ( 200 bj )

  • kulit popia 1 peket yg dibelah 4
  • bahan2 serunding ikan bilis
  • 200 gram ikan bilis
  • 20 biji cili kering
  • 1 cm halia
  • 1 cm lengkuas
  • 6 batang serai
  • 250 gram santan
  • 1 sudu teh cintan manis
  • 1 sudu teh biji ketumbar
  • 1 labu bawang besar
  • garam gula secukup rasa
  • minyak utk mengoreng

Cara-cara

  1. Dsc01285
     ikan bilis hendaklah direndam seketika untuk membuang air garam.ikan bilis dikisar halus bersama2 bahan diatas.
  2. Dsc01286
     kisar suma bahan tadi dan masak bersama santan menjadi kering seperti gambar ini.
  3. Dsc01282
     letak inti atas kulit popia sedikit balut comel2 sehingga habis.pehtu goreng dengan api sederhana panas,,kalau minyak panas sangat nanti kulit popia akan megerutu.
  4. jangan lupa gamkan popia anda dengan tepung gandum yg dibancuh dengan sedikit air agar popia tidak terbuka semasa mengoreng.

(biase la aku amik resepi ni kat tempat fovret aku kalo carik resepi.... http://www.myresipi.com/top/detail/14127

sila comment di bawah :)



sila comment di bawah :)