Monday, 28 November 2011

Penghijrahan selebriti-by murai.com

Catriona Ross atau Catriona Norhayati Ross Bahrin Ross (Pelakon)

"Bagi saya Hijrah bermaksud seorang manusia itu kembali kepada fitrah. Setiap anak Adam dilahirkan dengan fitrah yang tidak pernah membohongi dan sentiasa ingin kepada yang kebaikan, kepada yang maaruf serta dekat dengan pencipta.
"Alhamduilah, tiada kata yang dapat menceritakan bertapa bahagia dan damainya diri saya apabila Allah memanggil saya untuk pulang kepada fitrah.
"Oleh itu, saya ingin mengingatkan sesama kita agar sentiasalah mencari ruang untuk dekat kepada Dia.
"Jangan nantikan malah mulakan pencarian dengan sesungguhnya. Semoga kita sentiasa dalam redha dan Allah Azzwajalla".

Siti Nordiana (Penyanyi)

"Mengimbas kembali sejarah Maal Hijrah, kita pasti kagum dengan pengorbanan Nabi Muhammad yang menempuhi pelbagai dugaan ketika berhijrah dari tanah suci Mekah ke kota Madinah.

"Jadi sebagai pengikutnya, kita patut mengambil tauladan dan pengajaran dari kisah itu. Ketika zaman Rasullah banyak cabaran dan kesukaran yang perlu ditempuhi untuk mendalami dan mendekati Islam berbanding dengan zaman kita sekarang.
"Menyedari perkara itu, saya terus mengambil tindakan untuk berubah dan berhijrah lebih baik ke jalan yang diredhai Allah. Oleh itu, sempena Maal Hijrah ini saya menyeru agar marilah sama-sama kita berhijrah kepada arah kebaikkan agar kehidupan kita menjadi lebih baik, InsyaAllah".

Diana Amir (Pelakon)
"Sebenarnya banyak aspek yang kita boleh lakukan dengan berhijrah kerana hijrah merupakan satu perkara atau perubahan diri yang kita lakukan ke arah lebih baik.
"Saya percaya, sesiapa saja mahukan yang terbaik untuk diri dan hidupnya. Jadi secara tidak langsung kita telah melakukan penghijrahan dalam hidup kita.
"Saya rasa, bila saya mengambil keputusan untuk berubah saya rasa itu adalah yang terbaik untuk diri saya sebagai bekalan di akhirat kelak. Malah sebagai seorang artis, saya rasa secara tidak langsung sekurang-kurangnya saya dapat menunjukan tingkah laku dan akhlak yang baik sebagai panduan untuk peminat saya.
"Jadi sempena Maal Hijrah ini saya harap semua umat Islam mendapat keberkataan daripadaNya. Saya juga ingin menyeru kepada semua untuk berubah sebelum terlambat kerena kita masih ada pelaung untuk berhijrah".


tRANSfomasi ke aRah Kebaikan

DULU




SEKARANG
DULU
DULU
SEKARANG
SEKARANG









sila comment di bawah :)

Tuesday, 22 November 2011

Kerjaya yang pelik

kadang-kadang aku tol2 xpaham ngn syarikat yg aku ..
masa mula2 start keje aku jadi kerani je...
tapi bl da lame....der kekosongan jwatan marketing....syarikat ni lgsg xnmpk kebolehan aku...lalu cari orang len....
bila da dapt...aku still di tangga kerani lagi...
suatu hari org yg mmgng jwatan marketing 2 nk brhnti...
syrikat ni lanti ak...jadi marketing...gaji 2 xla same ngn org dulu yg pgng jwtn ni...
rendah sikit...
akhirnya syarikat ni ambil sorg lagi pekerja utk ganti kerani..
ak rase br lah syarikat ni hargai...
tb2 der sesuatu berlaku...
da akhirnya aku kmbali ke jawatan kerani smula...
aku pon xpaham...hampir 3 thn aku kat cni...
tapi pe yg syrikat ni nampk...
da mcm2 pgrbnn ak wat...tp msh xdapat mmbuka mate dorg...
alasan sbb gn diploma...mybbkan aku jatuh semula...aku rase ak xdhargai di sini...
insyaallah...dapat rezeki len aku nk angkt kaki je...
ak slalu pk kn syrikat ni...tp...hmmmm..



xpela...pe nk wt aku cuma de STPM je yg xstnding dgn DIPLOMA

sila comment di bawah :)

Saturday, 19 November 2011

harapan yg masih belum ketemu jawapan

Aku masih berharap lagi...
berharap dan terus berharap...teringin sangat tok dia baca bingkisan coretan hati ni..
agar dia tau..
agar dia tau bagaimana perasaan ini terhadapnya...
sekarang aku cm berharap agar dia memaafkan ku...
dan terima kembali diri ini..
tolongla pikir dan berikan la aku jawapan yang mampu membuatkan aku kembali tersenyum...
walaupon semua ini belum pasti...
AKU MASIH BERHARAP AGAR DAPAT TAHU JWAPAN YNG TERLETAK PADA TANGAN NYA..





sila comment di bawah :)

saya salah

macam-macam dugaan datang...br je 9 hari pas ulgtahun....
xtemampu to aku tempuh smue ni...
kalo tok memilih antara semua orang ...jawpan ak xkan bertukar ak still pilih dia...
tapi dia sakit ati sgt...
atas sbb ak xikt ckp dia.....sedih 2....tapi pe mampu ak wat.....
mmg ak silap...tapi slme ni ak xpnh mmbntah pon....
br kali ni akxdgr kata dia...menjadi satu masalah besar...lately ni keje tol2 banyak...sampai ak sndiri xdpt nk tnggung...berat sungguh ujian ni.......tuhan tolongla berikan aku jawapan dan jalan penyelesaian..

ak xsggup tok khlgan dia..tolongla tuhan....bkkn ati nyer tok memaafkan ak....

sila comment di bawah :)

Saturday, 12 November 2011

my Annivesary - 5 Year

Sedar xsedar...sekejap je masa berlalu...pejam celik pejam celik,da 5 tahu ak bersama ngn dia...
dari zaman sekolah...sehingga sekarang...saper kate puppy love xkan kekal..pelik lak guna perktaan puppy love...atau g senang orang pahan ialah,,,cinta monyet..
bukan monyet yng bercinta eh...tapi orang au...sekarang aku sibuk dengan kerjaya...dan dia still lagi menimba ilmu di menara gading...walaupon kadang2 kami berjauhan tapi cinta rindu n sayang sentiasa dekat di hati...
kadang2 kita xmampu tolak takdir kan...aku cuma berharap dia akan setia dgn aku...aku selalu berdoa agar jodoh kami akan berkekalan sampai kejinjang pelamin dan seterisnya hingga ke akhir hayat ak..
hEEpii Anivesary sayang..MOGE jodoh kite berkekalan sampai bila2..

sila comment di bawah :)

Tuesday, 8 November 2011

Wanita Dalam Islam


Wanita merupakan kaum yang mempunyai darjat yang tinggi di sisi Islam. Walaupun barat mengatakan Islam merendahkan hak wanita dalam kebebasan. Tetapi setiap apa yang diaturkan-Nya melalui Islam untuk wanita adalah panduan hidup yang mengangkat darjat wanita itu sendiri. Sesungguhnya Allah SWT berfirman: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah 216)


1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia". 

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan 

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t. 

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. 

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan. 

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t. 

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya. 

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail. 

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun). 

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki. 

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh. 

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a.w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya". 

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu. 

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya. 

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab. 

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu. 

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga. 

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga. 

19. Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka." 


sila comment di bawah :)

Tuesday, 1 November 2011

Jambu batu: AKU & DUIT

Jambu batu: AKU & DUIT: Aku Dan dUIT.. NI JE AK mmpu ak tulis.. Duit gaji...ehm...xcukup kot...bayar 2 bayar ni da hbs... zaman sekarang ni... duit pnting sgt....
sila comment di bawah :)

AKU & DUIT

Aku Dan dUIT..
NI JE AK mmpu ak tulis..
Duit gaji...ehm...xcukup kot...bayar 2 bayar ni da hbs...
zaman sekarang ni...
duit pnting sgt...
kdg 2 aku terpikir gak...harga barang2 kita yg control...
xkn xleh pk cara nk turunkan harga tanpa mlepaskan beban ni pada Pengguna..
Ait...aku cakap da macam pakar ekonomo lak kan...
xsia2 Cikgu Siti Norbaiyah aja kan...Kita ni da jadi cm hamba duit je bak kate mmbr aku fayrus...
tapi kat dunia kalo xder duit xleh hidup kan...
Part time job..ingat nk niage..
tp pk modal lak...cmner la t ni kan...
kalo dapat keja yg gaji mahal pon ok gak kan...
kesimpulan nyer...manusia dan duit xkn dapat di pisahkan...

sila comment di bawah :)